Wcześniejsze emerytury

Wcześniejsze emerytury
Piotr Stelmachowski

Piotr Stelmachowski

Starszy prawnik / Radca prawny

Pomagamy emerytom, którzy skorzystali z wcześniejszej emerytury i którym ZUS obniżył podstawę emerytury powszechnej na podstawie art. 25 ust. 1b ustawy o FUS.

Działamy w oparciu o wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 4 czerwca 2024 r., sygn. SK 140/20, oraz utrwaloną linię orzeczniczą dotyczącą tzw. „rocznika 1953” (P 20/16).

🟩 Co możesz zyskać?

Czego możesz się spodziewać po pozytywnym rozstrzygnięciu?

  • Podwyższenia bieżącej emerytury – wysokość podwyżki zależy od indywidualnych danych, takich jak kapitał początkowy, staż pracy czy suma pobranych wcześniejszych świadczeń.

  • Wyrównania świadczenia – zazwyczaj od dnia złożenia wniosku do ZUS do dnia przeliczenia; w wyjątkowych przypadkach nawet do 3 lat wstecz (art. 133 ustawy o FUS).

  • Realne kwoty – w przekazach medialnych i szacunkach pojawiają się przykłady wzrostu świadczeń o ok. 1200 zł miesięcznie oraz wyrównania rzędu 64 000 zł, ale każda sprawa jest inna. Dlatego zawsze zaczynamy od analizy dokumentów i indywidualnej symulacji.

Co przygotować na start?

  • Decyzje ZUS o emeryturze powszechnej i wcześniejszej
  • Informację o dacie złożenia wniosku o wcześniejszą emeryturę
  • Datę urodzenia
  • Informację o wykonywanym zawodzie

Na czym polega problem?

Od 1 stycznia 2013 r. (ustawa ogłoszona 6 czerwca 2012 r.) art. 25 ust. 1b nakazuje pomniejszać podstawę emerytury powszechnej o sumę pobranych świadczeń wcześniejszych.

TK uznał takie rozwiązanie – w zakresie osób, które wniosek o wcześniejszą emeryturę złożyły przed 6 czerwca 2012 r. i nie miały prawa do emerytury powszechnej na 1 stycznia 2013 r. – za niezgodne z Konstytucją (naruszenie zaufania obywatela do państwa i zasady ochrony praw nabytych).

Wyrok nie został ogłoszony w Dzienniku Ustaw, co wywołuje spór o skutki prawne — jednak praktyka pokazuje, że można skutecznie domagać się przeliczenia świadczenia z pominięciem art. 25 ust. 1b, powołując się m.in. na konstytucyjne współstosowanie prawa i orzecznictwo sądów powszechnych.

Nasza argumentacja w prostych słowach

  1. Konstytucja ma pierwszeństwo.
    Jeśli przepis ustawy jest sprzeczny z Konstytucją, sądy powinny stosować Konstytucję i interpretować prawo tak, by było z nią zgodne. W razie wątpliwości można pominąć niekonstytucyjny przepis i oprzeć się bezpośrednio na zasadach wynikających z Konstytucji RP.

  2. Sprawa „rocznika 1953” (P 20/16) pokazuje drogę.
    W tamtej sprawie Trybunał Konstytucyjny uznał podobny mechanizm potrącania emerytury za niezgodny z Konstytucją. Dzięki temu sądy mogły pominąć niekonstytucyjny przepis i wyrównać świadczenia. Teraz mamy bardzo podobną sytuację.

  3. Sądy po wyroku z 4 czerwca 2024 r. (SK 140/20).
    Po tym wyroku sądy powszechne zaczęły przyznawać rację emerytom i pomijać przepis, który Trybunał uznał za niekonstytucyjny (art. 25 ust. 1b ustawy o FUS). To oznacza, że linia orzecznicza idzie w dobrym kierunku.

  4. Wyrok Trybunału = nowa okoliczność wpływająca na prawo do emerytury.
    W orzecznictwie uznaje się że wyrok Trybunału Konstytucyjnego może być podstawą do ponownego ustalenia wysokości świadczenia zgodnie w trybie art. 114 ustawy o FUS, jeśli decyzja była wydana na podstawie przepisu, który został później uznany za się niekonstytucyjny.

  5. „Błąd organu rentowego” rozumiemy szeroko.
    Część sądów uznaje, że wydanie decyzji emerytalnej na podstawie przepisu uznanego za sprzeczny z Konstytucją, stanowi błąd organu rentowego, co daje podstawę do przeliczenia emerytury 3 lata wstecz

Kto może skorzystać?

Twoja sprawa kwalifikuje się, jeśli:

  • Złożyłeś(-aś) wniosek o wcześniejszą/częściową emeryturę do 6 czerwca 2012 r.
  • Na 1 stycznia 2013 r. nie miałeś(-aś) prawa do emerytury powszechnej
  • Wykonywałeś(-aś) pracę uprawniającą do wcześniejszej emerytury (np. nauczyciel, górnictwo, kolejnictwo, prace w szczególnych warunkach)
  • Roczniki (orientacyjnie według danych ZUS/TK):
    • Kobiety: 1954–1959 (z wyłączeniem 1953 — odrębny reżim „P 20/16”)
    • Mężczyźni: 1949–1952 oraz 1954

Nie masz pewności? Odpowiedz sobie na 3 pytania:

  1. Czy składałem(-am) wniosek o wcześniejszą/częściową emeryturę przed 6.06.2012?
  2. Czy 1.01.2013 nie miałem(-am) jeszcze prawa do emerytury powszechnej?
  3. Czy moja aktywność zawodowa dawała podstawę do wcześniejszej emerytury?

Jeśli odpowiedziałeś twierdząco na co najmniej 2 z trzech pytań — warto działać.

Czego się domagamy?

Ponownego ustalenia wysokości emerytury (art. 114 ustawy o FUS

z pominięciem art. 25 ust. 1b.

Wyrównania

co do zasady do 3 lat wstecz (art. 133 FUS). W praktyce sądy często zasądzają wyrównanie od dnia złożenia wniosku w ZUS do dnia przeliczenia.

Co przygotować na start?

  • Decyzje ZUS o emeryturze powszechnej i wcześniejszej
  • Informację o dacie złożenia wniosku o wcześniejszą emeryturę
  • Datę urodzenia
  • Informację o wykonywanym zawodzie

Jak działamy — proces krok po kroku

Dlaczego odwołanie ma sens mimo braku ogłoszenia wyroku SK 140/20 w Dz.U.?

  • TK podtrzymał linię z P 20/16 (identyczna technika „potrącenia” z kapitału).
  • W praktyce sądy akceptują pominięcie art. 25 ust. 1b poprzez wykładnię zgodną z Konstytucją i współstosowanie Konstytucji.
  • Istnieją orzeczenia sądów powszechnych, które już po 4.06.2024 r. przyjmują takie rozwiązanie.
  • Alternatywnie — można oprzeć rozstrzygnięcie wyłącznie na opublikowanym P 20/16 (dla „identycznie brzmiącego” przepisu), co daje solidny punkt zaczepienia.

Dokumenty, które przygotujesz z nami

  • Wniosek o ponowne ustalenie wysokości emerytury (do ZUS)
  • Odwołanie od decyzji odmownej (do Sądu Okręgowego)
  • Pisma uzupełniające/argumentacja apelacyjna (jeśli potrzebne)

Koszty postępowania po stronie klienta

  • ZUS i Sąd Okręgowy: brak opłat sądowych; pełnomocnictwo — brak opłaty skarbowej.
  • Ryzyko kosztów zastępstwa procesowego po przegranej (gdy ZUS ma zawodowego pełnomocnika):
    • I instancja: 360 zł
    • II instancja: 270 zł
    • Łącznie: 630 zł (w najgorszym scenariuszu, bez skargi kasacyjnej).
  • Skarga kasacyjna — możliwa, gdy wartość przedmiotu zaskarżenia > 10 000 zł.

Nasze warianty rozliczenia

Wariant 1 — ZUS

  • Reprezentacja przed ZUS (wniosek + obsługa sprawy): 600 zł brutto (płatne przed złożeniem wniosku).

Wariant 2 — Sądy powszechne

  • Prowadzenie sprawy sądowej (Sąd Okręgowy + ewentualnie Apelacyjny): 1000 zł brutto (płatne przed wniesieniem odwołania).
  • Success fee wyłącznie w razie prawomocnej wygranej i wypłaty przez ZUS: 30% kwoty wyrównania netto ale nie mniej niż 4000 zł brutto (płatne po realizacji wyroku i wypłacie podwyższonego świadczenia/wyrównania).

🟥 Co ryzykujesz?

Czego możesz się spodziewać w najgorszym scenariuszu?

  • Ryzyko finansowe jest ograniczone.
    Przy założeniu przegranej w dwóch instancjach i reprezentacji ZUS przez adwokata lub radcę prawnego, maksymalne koszty procesu wynoszą około 630 zł.

  • Całkowity koszt po stronie Klienta
    W przypadku współpracy w wariancie 2, całkowite obciążenie w czarnym scenariuszu to 2230 zł
    (630 zł kosztów procesu + 1600 zł honorarium za prowadzenie sprawy).

  • Brak ryzyka ukrytych kosztów.
    To maksymalne możliwe koszty – nie ma dodatkowych opłat ani ryzyka rosnących wydatków w toku postępowania.

Wyróżniony ekspert

Piotr Stelmachowski

Piotr Stelmachowski

Starszy prawnik / Radca prawny

Formularz kontaktowy

    CGO Recovery

    CGO Recovery
    Anna Ślusarek
    Specjalista ds. administracyjnych